SOMATISK TRÆNING

“SOMATISK TRÆNING” er en ny træningsform i Danmark. Den er udviklet i USA af Thomas Hanna. Træningens formål er gennem meget langsomme og bevidste øvelser at få muskler til at slippe konstante spændinger, så vi opnår bedre muskelbalance, mobilitet og færre smerter.

Øvelserne kan laves af alle og er især velegnet til personer med kroniske smerter. Træningen er også god, hvis du er stresset og har brug for afspænding.

Gennem arbejds-belastning, dårlige vaner eller holdninger, traumer mm., får kroppens muskler langsomt tillagt sig nogle spændinger, som er med til at nedsætte vores bevægelighed og give smerte. Vi kan ikke bevidst få disse muskler til at slappe af, da vi ofte ikke længere har god kontakt til dem. Thomas Hanna kalder det “muskulær hukommelsestab”, altså at vi ikke bevidst kan kontrollere og dermed afspænde de overspændte muskler.

Thomas Hanna kalder det: “SOMATICS – reawakening the mind’s control of movement, flexibility, and health”

Oversat til dansk betyder det at vi skal omskole vort nervesystem, så vi igen har kontrol over bevægelse, smidighed og sundhed.

Denne omskoling kommer ikke bare ved nogle få gange træning. Du skal helst træne 20-30 minutter dagligt for at opnå det bedste effekt. Til gengæld for din indsats, vil du opleve:

  • Færre smerter
  • Færre spændinger
  • Bedre kropsholdning
  • Bedre kropsbevidsthed
  • Øget muskulær balance

Øvelserne er delt op i følgende undergrupper:

  • ryg
  • Skuldre, nakke, arme
  • Bækken, hofter, ben

Vælg hvor du har smerter, og find de øvelser, der vil være relevante for dig. Flere af øvelserne er gode for hele kroppen, så de er med i alle kategorier.

Det er en god ide at begynde og afslutte al træning med ”stående krops-scanning”. Her står man stille med lukkede øjne og fornemmer kroppens spændinger. Du vil herigennem få en god fornemmelse af din krop, og du vil kunne mærke, hvilken forskel træningen umiddelbart har gjort.

Tjek også om du trækker vejret korrekt. Du finder en video herunder, der kan guide dig igennem den korrekte vejrtrækning.

Du finder også 4 videoer, der hjælper dig til at finde ud af, om den fornemmelse du har i kroppen angående din holdning, passer med hvordan din holdning ser ud i virkeligheden. Det er de 4 videoer med proprioceptive øvelser.

Der er aldrig musik til SOMATISK TRÆNING, da du skal kunne koncentrere dig helt om bevægelserne. Øjnene er altid lukkede, mens du træner, sådan at hjernen ikke bliver forstyrret af synsindtryk. Udlad også skarpt lys eller andre forstyrrende elementer.

Tilmeld dig til mit nyhedsbrev.

Tilmeld i dag og gå ikke glip af nyheder.